Ki nézte meg a Facebook profilomat?

Nos, kedves Olvasó, nem árulok zsákbamacskát. Nem tudom, hogy ki nézte meg a profilodat és ezt te sem fogod megtudni ebből a cikkből.

Viszont egy nagy félreértést szeretnék eloszlatni, amit néhány magyar hírportál is felkapott. Kezdjük a problémával: Az Index és a HVG azt állítja, hogy megtalálta a Szent Grált, illetve, hogy a közelébe került. Ergo, azt gondolják, hogy az általuk bemutatott trükkel megtudhatjuk, hogy a Facebook hogyan rangsorolja a posztokat. Mindkét hírportál forrása egy Arjun Sreedharan nevű blogger, aki készített egy egyszerű scriptet, mely képes megmutatni egy rangsort, amit a Facebook készít. Ő ezt úgy nevezi, hogy “Friends Ranking Score” és a cikk utolsó mondatában le is írja az egyetlen dolgot, ami szerinte ebből következik, mégpedig, hogy a Facebook tudja, hogy kik után kémkedünk, ergo, hogy kiknek a profilját szoktuk nézegetni. Viszont a hírportálok, valami furcsa oknál fogva, gondolom a kommentek alapján, már a posztok rangsorolásáról beszélnek. A hírportálok (és az eredeti cikk) kommentelői pedig már azt találgatják, hogy hogyan lehet ebből kiszámolni, hogy kik nézik a profilunkat.

Két kérdés vetődik fel ezzel kapcsolatban: 1) Miért érdekel minket annyira, hogy ki nézi a profilunkat? 2) Kinek van igaza a listával kapcsolatban?

Kezdjük a másodikkal. Ha kicsit jobban megnézzük a scriptet, akkor hamar kiderül, hogy a Graph Search nevű újdonsághoz kapcsolódik. Pontosabban annak a typeahead funkciójához, azaz ahhoz a képességéhez, hogy gépelés közben azonnal megjelenik néhány releváns találat. Ezért aztán, szerintem ez egy előre összeállított és folyamatosan frissített lista, ami lehetővé teszi, hogy további adatforgalom nélkül tudjon a Facebook releváns találatokat adni gépelés közben. Ergo a UX része és kizárólag arra szolgál, hogy azt az érzést nyújtsa, hogy a kereső végtelen gyors. De ez is csak találgatás, viszont én a hírportálokkal ellentétben, szeretném bizonyítani is az állításomat.

Kezdjük a fekete doboz módszerrel. Egyszerűen csak próbáljuk ki, írjunk be egy betűt a keresőbe és nézzük meg a találatokat. Ha olyan betűt választottunk, amihez vannak adatok a listában, akkor várakozás nélkül, azonnal meg fog jelenni az első néhány olyan név a listáról amiben szerepel az adott betű, a sorrendjük pedig a score értéke szerint növekvő lesz. Ha nincs, akkor némi várakozás és egy AJAX kérés után kapunk találatokat, melyek nem szerepelnek a listán.

Most nézzük meg kicsit jobban a listát! Nyílván a tartalma erősen függ, attól, hogy ki, hogyan használja a Facebookot, úgyhogy itt csak a saját tapasztalataimat tudom leírni. Nálam az első néhány helyen szerepel olyan is, aki nem ismerősöm és ennek megfelelően sosem chatelünk és a posztjait sem látom. Tehát a lista alapja nem lehet az interakció, hiszen, akkor azok vezetnék a listát, akikkel a legtöbbet beszélgetek. Viszont olyanokra is rákereshetek, akiket nem ismerek, sőt a profiljukat is nézegethetem rendszeresen. Azaz ez is azt az állítást támasztja alá, hogy a lista a kereséskor releváns neveket tartalmaz, mégpedig olyanokat, amikre gyakran keresek. Ráadásul jellemzően nem csak a listám elején elhelyezkedő személyek posztjait látom a feedemben.

Összesítve, tehát a tények alátámasztják az állításomat. Viszont a saját keresésem szempontjából nem releváns, hogy ki nézte meg a profilomat, úgyhogy ebből a listából sajnos nem deríthető ki ez az információ. A posztok rangsorolása pedig valószínűleg három dologból tevődik össze: 1) hogy kik a fontos ismerőseink, 2) a saját interakcióinkból a posztokkal kapcsolatban és 3) a fontos ismerőseink a poszttal kapcsolatos interakcióiból. Arra, hogy kit tart a Facebook fontos ismerősünknek lehet valami minimális hatása annak, hogy kikre keresünk gyakran, illetve, hogy kiknek a profilját nézegetjük, de jellemzően inkább a posztjaikkal és a velük kapcsolatos interakcióból következik ez az információ. Azaz, a fontos ismerőseinkkel kapcsolatban sokkal relevánsabb, hogy kiket tesz a Facebook az online ismerősöket tartalmazó lista élére.

Most pedig következhet az első kérdés. Azaz, hogy egyáltalán miért érdekel minket, hogy ki nézi a profilunkat és hogy ezt miért nem árulja el nekünk a Facebook.

A válasz elég egyszerű, ha valaki megnézi a profilomat, az valószínűleg úgymond “akar valamit tőlem”. Szóval tetszem neki, na. És kit ne érdekelne, hogy kinek tetszik, végső soron ez a közösségi élet egyik legfőbb mozgatórugója. Ezért aztán sok társkeresésre szakosodott oldalon biztosítják is a lehetőséget, hogy megtudjuk, hogy kiket érdeklünk. DE, és ez a lényeg, a Facebook NEM társkereső oldal. Aki esetleg azt gondolja, hogy az, annak itt a bizonyíték a hivatalos Helpből:

You should send friend requests to people you have a real-life connection to, like your friends, family, coworkers or classmates.

If you’re interested in receiving updates from people you find interesting, but don’t know personally (ex: journalists, celebrities, political figures), try following them instead of sending them friend requests.

Tehát arra kérnek, hogy csak olyat jelöljünk ismerősnek, akivel a valóságban is találkoztunk. A társkereső oldalak pedig pont arra szolgálnak, hogy olyanokkal beszélgethessünk, akiket a valóságban (még) nem ismerünk. Na most, mivel a Facebook nem akar társkereső lenni, nyílvánvaló, hogy ügyel rá, hogy ne is lehessen annak használni. Már csak az a kérdés, hogy miért jó ez a Facebooknak? Egy társkeresőn az ember addig aktív, amíg meg nem találja a párját, a Facebook viszont azt szeretné, ha mindenki 13 éves korától élete végéig a felhasználója lenne. (Ugyebár minket ad el) Ezt persze elméletben, akkor is megvalósíthatná, ha egyszerre lenne közösségi portál és társkereső, viszont a gyakorlatban így az exkluzivitás, azaz, hogy ÉN döntöm el, hogy kivel szeretnék kapcsolatban lenni elveszne és ezáltal kevesebb felhasználója lenne.

Szóval hivatalos úton sosem fogjuk megtudni, hogy kik nézték meg a profilunkat, a nem hivatalos utat pedig csak azoknak ajánlom, akik szeretnének tudtukon kívül vírusokat terjeszteni.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s